نکات کلیدی کسب و کار

نکات کلیدی که برای شروع کسب‌وکار نمی‌دانید!

شروع کسب‌وکار می‌تواند بسیار ترسناک باشد. مسائل مختلفی وجود دارد که یک کارآفرین باید با آن‌ها مواجه شود. مسائلی از قبیل مسائل حقوقی، سرمایه‌گذاری، بازاریابی، توسعه محصولات، استعداد فکری، منابع انسانی و غیره. درواقع این لیست پایانی ندارد. بسیاری از کارآفرینان به‌سادگی با تمام این موارد که انتظار می‌رود نسبت به آن آگاهی داشته باشند، درگیر خواهند شد.

    انتخاب اسم درخشان برای کسب‌وکار خود

انتخاب اسم درست و مناسب برای استارتاپ و کسب‌وکار می‌تواند تأثیر چشمگیری بر موفقیت شما داشته باشد. انتخاب اسم نادرست می‌تواند منجر به موانع کسب‌وکار غیر قبال تفوق منجر گردد. در این بخش چند نکته برای انتخاب اسم استارتاپ بیان می‌گردد:

    از انتخاب اسامی که به‌سختی بیان می‌شوند برای کسب‌وکار خود بپرهیزید.
    اسمی را انتخاب نکنید که محدودکننده رشد کسب‌وکار شما باشد.
    جستجوی سراسر اینترنتی را در خصوص اسم درخواستی انجام دهید.
    جستجوی سراسر اینترنتی را در خصوص علامت تجاری انجام دهید.
    از اینکه شما و همکارانتان از بیان این اسم حس خوشایندی پیدا خواهید کرد مطمئن شوید.

5 اسم را انتخاب و بازار هدف را از قبیل سرمایه‌گذار، مشتریان، همکاران، شرکای احتمالی را مورد ارزیابی قرار دهید.

    پذیرش دشواری افزایش سرمایه‌گذاری

افزایش سرمایه‌گذاری برای استارتاپ احتمالاً کار دشواری است و بیشتر ازآنچه تصور می‌کنید زمان‌بر خواهد بود. تلاش بسیاری برای متقاعد کردن سرمایه‌گذاران فرشته یا سرمایه‌گذار با سرمایه مخاطره‌آمیز برای سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار خود باید انجام دهید. شما زمان دیرکرد را نیز باید محاسبه نمایید.

زمان خود را صرف گرفتن موافقت سرمایه‌گذاران برای امضای قرارداد نکنید، ایده شما توسط آن‌ها سرقت نخواهد شد. این فرآیند می‌تواند نتیجه معکوسی در برداشته باشد و روند سرمایه‌گذاری را کند نماید؛ و بسیاری از سرمایه‌گذاران درهرحال سرباز خواهند زد. ملاقات سرمایه‌گذاران برای جذب آن‌ها در کسب‌وکار به‌خودی‌خود سخت است، دیگر شما مانعی به این فرآیند اضافه نکنید!

    تمرکز در جهت تولید محصول خوب

محصول یا خدمات کسب‌وکار شما اگر عالی نیست حداقل باید خوب باشد. از جهات معنادار و حائز اهمیتی این محصول باید از محصولات رقبای شما متفاوت باشد. بازخورد اولیه مشتریان یکی از بهترین راه‌ها برای ارتقای محصول شما است. شما برای شروع باید به دنبال تولید محصولی ماندگار در بازار باشید.

    توانمندی درفروش

اگر می‌خواهید کسب‌وکار موفقی داشته باشید، باید فروشنده خوبی باشید. نه‌تنها شما به دنبال فروش کسب‌وکار به مشتریان هستید، بلکه سرمایه‌گذاران آینده نیز هدف شما هستید. شما باید تمرین کنید. باید گام‌های صحیح در این مسیر بردارید. باید به دنبال بازخورد و مشورت با دیگران باشید. برونگرا باشید و اعتمادبه‌نفس خود را به همگان نمایش دهید. مثبت و قابل‌اعتماد باشید. شنونده خوبی باشید.

    ایجاد وب‌سایت تأثیرگذار برای کسب‌وکار

باید زمان و تلاش خود را صرف ایجاد یک وب‌سایت باشکوه و تأثیرگذار کنید. سرمایه‌گذاران، مشتریان و شرکای آینده به دنبال بررسی سایت شما هستند و شما باید با ارائه مناسب محصولات و خدمات خود در وب‌سایت منحصربه‌فرد خود آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهید. در این بخش چند نکته برای ایجاد وب‌سایت مناسب ارائه خواهد شد:

    سایت‌های رقبای خود را بررسی نمایید.
    چارچوب منحصربه‌فرد سایت خود را طراحی نمایید.
    ازنظر بهینه‌سازی موتور جستجوی سایت خود مطمئن باشید.
    تولید محتوای مناسب داشته باشید.
    از بارگیری سریع سایت خود مطمئن شوید.
    سایت را ساده و مرتب طراحی کنید.
    اطمینان حاصل کنید که توافق‌نامه استفاده از شرایط استفاده و سیاست حفظ حریم خصوصی داشته باشید.
    راهنمای سایت را ارائه کنید.
    دامنه سایت مناسب را انتخاب نمایید.

    معرفی فریبنده کسب‌وکار

معرفی فریبنده کسب‌وکار باید مختصر و جذاب انجام گیرد. معرفی کسب‌وکار به سرمایه‌گذاران، مشتریان، کارمندان، شرکا وابسته است. در این بخش چند نکته در خصوص معرفی کسب‌وکار ارائه می‌گردد:

    باقدرت اقدام نمایید.
    در ارائه کار خودمثبت و علاقه‌مند باشید.
    یادتان باشد که تمرین باعث عملکرد عالی می‌شود.
    کوتاه و موجز ارائه گردد.
    از کلمات تخصصی صنایع اجتناب کنید.
    به چرایی منحصربه‌فرد بودن کسب‌وکار خود اشاره‌کنید.

    ارائه خلاصه اجرایی کسب‌وکار

یک خلاصه اجرایی در مورد کسب‌وکار حدوداً 3 الی 4 صفحه‌ای که می‌تواند به سرمایه‌گذاران احتمالی ارائه شود. شما به‌طورقطع باید مدارک را ارائه نمایید. شما باید به‌صورت واضح بندبند به ارائه:

    رسالت کسب‌وکار؛
    مشکلاتی که در جهت حل آن‌ها بر خواهید آمد؛
    تجربیات و اشتیاق و علاقه به مدیریت گروه؛
    محصول و مشخصات منحصربه‌فرد آن؛
    موقعیت عظیم بازاریابی که وجود دارد؛
    فناوری و خلاقیت اختصاصی شما؛
    چشم‌انداز رقابتی و کمبودهای رقبای شما؛
    طرح‌ریزی قابل‌باور بخش مثبت کسب‌وکار بپردازید.

    درک بودجه و صورت‌حساب مالی

باید نسبت به مخارج کسب‌وکار خود تسلط داشته باشید و در خصوص چگونگی بودجه‌بندی شناخت کافی داشته باشید. بسیاری از استارتاپ ها به علت اینکه کارآفرین قادر به مدیریت خرج و مخارج نبوده است با شکست مواجه شده‌اند. برقرار کردن بودجه ماه‌به‌ماه و با جزییات بسیار حائز اهمیت است و این بودجه باید به‌صورت منظم مورد بازدید قرار گیرد. این کار به پاسخ‌های احتمالی سرمایه‌گذاران شما در آینده کمک خواهد کرد. در این بخش، به تعدادی از سؤالات احتمالی سرمایه‌گذاران خواهیم پرداخت.

    طرح و نقشه سه سال آینده شرکت چیست؟
    فرضیات اساسی زیربنای این طرح و نقشه چیست؟
    دارائی خالص و بدهی که شرکت به دست آورده است چقدر است؟ ساختار برآورد ارزش حال سرمایه چیست؟
    چه زمانی این کسب‌وکار به سودهی خواهد رسید؟
    واحدهای اقتصادی شرکت چه چیزهایی است؟
    چه عواملی رشد سریع را محدود می‌کند؟
    تیم مدیریت بر چه متریک‌های کلیدی متمرکز است؟

    گزارش اخبار خوب و بد به سرمایه‌گذاران

تمرین خوبی است که هرماه از طریق ایمیل سرمایه‌گذاران خود را در جریان اخبار خوب و بد قرار دهید. این اخبار نیازمند جزئی بودن بسیار نیستند. در این بخش چند نکته برای ارائه گزارش اخبار مناسب ارائه می‌گردد:

    پیشرفت شرکت را به‌طور خلاصه بیان کنید.
    توسعه محصولات را به‌صورت خلاصه بیان کنید.
    نیروی کار و تیم را به‌روز کنید.
    متریک‌های کلیدی که موردتوجه شما است را اعلام کنید.