اجزای بوم کسب و کار
اجزای بوم کسب و کار
بخش مشتری:
بخش مشتری همانگونه که از نامش مشخص است دربرگیرنده تمام گروهها و سازمانهایی است که سازمان ما به آنها خدمتی ارائه میکند. این بخش قلب مدل کسبوکار بوده و بدون داشتن مشتری که حاضر باشد برای خدمات ما هزینه کند کسبوکار بیمعناست. میتوان گروههای مختلف مشتریان را نسبت به نیازهایشان، رفتارشان و یا دیگر خصوصیاتشان تقسیمبندی کرد. مدیر و رهبر کسبوکار باید تصمیم بگیرد که کدام مشتریان را برای خدمت برگزیند و کدام را نادیده بگیرد. بعد از فهم دقیق از مشتری و نیازهایش میتوان دیگر بخشها را طبق نیازهای خاص مشتری گردآوری کرد. مشتریان را طبق مشخصاتی از قبیل موارد زیر میتوان تقسیم نمود.
· طبق نوع خدمتی که موردنیازشان است
· بسته به کانال توزیعی که استفاده میکنند در دستههای جداگانه قرار گیرند.
· بسته به نوع رابطهای که با آنها داریم تقسیمبندی کنیم.
· نوع منافعی که برای شرکت دارند اساساً متفاوت باشد.
· به جنبههای مختلفی از یک ارزش پیشنهادی که ارائه میدهیم نیازمند باشند.