ضرورت تربیت دانش آموز کارآفرین درمدارس چیست؟
ضرورت آموزش کارآفرینی در مدارس چیست؟
برای پرورش کارآفرینان موفق، آموزش مهارتهای کاربردی در زمینههای مختلف اهمیت زیادی دارد، همچنین نقش آموزش پرورش برای پرورش ذهن و خلاقیت نسلهای آینده بسیار پررنگ و موثر میباشد. برخی مدارس عمومی و خصوصی در حال مدرن سازی هستند و علم و هنر را با هم ادغام می کنند. ولی اکثر موسسات مواردی مثل کارآفرینی را که باید محور آموزش معاصر باشد آموزش نمی دهند.
آموزش و پرورش باید جسورانه وارد این عرصه شود و با اصلاح نگرش مدارس و باورهای دانش آموزان در این عرصه و آموزش مهارتهای بنیادین به آنها موضوع کارآفرینی را نه یک انتخاب، بلکه به یک ضرورت مهم تبدیل کند.دانش آموزان باید نحوهی تفکر وسیع را بیاموزند و خود را برای شناسایی و حل چالشها و فرصت ها آماده کنند.
کارآفرینی در طول تاریخ باعث شده مهاجران زندگی بهتری برای خود و خانواده شان ایجاد کنند، مهاجران با اطلاع از اینکه ممکن است شکست بخورند کسب و کاری را شروع می کنند، آن ها ریسک پذیر و پایدار هستند چرا که چیزی برای ازدست دادن ندارند و این دومورد ازمهمترین ویژگیهای کارآفرینی می باشند، علاوه براین کارآفرینی، اعتماد به نفس دردانش آموزان را افزایش میدهد و بدلیل ارتباط مستقیمی که با ایجاد فرصت های اقتصادی دارد عدالت اجتماعی را تضمین می کند.
لذا آموزش کارآفرینی به نفع تمام دانش آموزان است چراکه خانوادهها معمولا کودکان خود را به ریسک پذیری و اشتباه کردن تشویق نمی کنند، در حالی که این دو کار برای ابتکار و خلاقیت ضروری هستند.
دروس تخصصی روش شناسی و شیوه های مبتکرانه خلاقیت باید در مدارس آموزش داده شود، دروس تحصیلی باید شیوه های مختلف تبدیل اطلاعات به اندیشه و نوآوری را آموزش دهند، دانش آموز کارآفرین یعنی کنار زدن ساختارها و خلق روشهایی نوین و مبتکرانه که بازدهی و کارایی بهتری نسبت به شیوه های کهنه داشته باشد، این یک فرآیند اجرایی برای تربیت دانش آموز کارآفرین است.
دانش آموزان باید به مطالعه ی کارآفرینی بپردازند تا مجبور شوند آزادانه فکر کنند، شکست بخورند و دوباره به راه خود ادامه دهند، این تجربیات به آنها کمک میکند تا افرادی خلاق، مبتکر و نوآور باشند.
بشردرحال ورود به عصر اندیشه است و به همین دلیل داشتن اطلاعات دیگر به تنهایی نمی تواند یک مزیت به حساب آید چرا که به سادگی با جستجو در بستر اینترنت می توان به دریایی از اطلاعات دست یافت، به همین دلیل افراد موفق جامعه دیگر فقط فارغ التحصیلان دانشگاهها نیستند بلکه امروز استارتآپها حرف اول را می زنند. علاوه بر این، کارآفرینی از مهارتها و استعدادهایی استقبال می کند که اگر دانش آموزان در کلاس درسهای معمولی آن استعدادها را از خود نشان دهند توسط معلم جریمه و تنبیه می شوند.
سیستم آموزشی ما مسیول آماده سازی و پرورش دانش آموزان برای ساختن یک زندگی خوب و موفق است، آنها باید برای طیف وسیعی ازاحتمالات پیش روآماده شوند، از جمله کار برای دیگران، شروع داد وستدهای مخاطره آمیز و پرریسک.
دانش آموزان باید کارآفرینی را بیاموزند چراکه کارآفرینی سبب افزایش رفاه اجتماعی و عاطفی شده و بیشتر ازهر کسب و کار دیگری باعث شادی و خوشحالی آنها میشود زیرا کسانی که کسب و کارهای خودشان را راهاندازی میکنند بسیار شادتر از سایر افراد هستند زیرا کنترل بیشتری بر سرنوشت خود دارند.
اندیشه ای که محصور در ذهن است هیچ ارزشی ندارد بلکه ایده و طرحهای خلاقانه زمانی ارزشمند می شود که به مرحله اجرا میرسد، پس باید به دانش آموزان یاد داد که چگونه می توانند ایده های خود را اجرایی کنند.
کارآفرینان دوست دارند درهمهی زمینهها خوب باشند پس ضرورت ایجاد توانایی تفکر وسیع در دانش آموزان اینجاست که آنان را قادر میسازد تا کلیه الزامات برای شروع کار شرکتها را تکمیل نمایند.
مرضیه خیراندیش