7 نقش کارآفرینی در توسعه اقتصاد کشور
مقدمه
کارآفرینی نقش تأثیرگذاری در رشد و توسعه اقتصاد و ایجاد زندگی استاندارد در کشور بازی میکند. شما بهعنوان یک فردی که تازه به دنبال شروع استارتاپ خود است، ممکن است فکر کنید که تنها در این کسب وکار فعالیت خود را بهسادگی آغاز خواهید کرد و فقط رفاه خود و خانواده را فراهم خواهید آورد. اما درواقع شما خیلی بیشتر از این به منطقه، ناحیه، کشور خود خدمت خواهید کرد. در اادامه، 7 نقش کارآفرینی که در توسعه اقتصاد نقش حائز اهمیتی ایفا میکند ارائه میگردد.
1. خلق ثروت
با تأسیس موسسه مستقل، کارآفرینان، منابع و سرمایههایی را بهصورت اختصاصی از سرمایهگذاران، وامدهندگان و مردم جذب میکنند. این ثروت عموم را بسیج و به خدمت گرفته و به افراد اجازه سود بردن از موفقیت کارآفرینان و رشد کسب وکار را میدهد. این سبک از ائتلاف سرمایهگذاری که منجر به خلق ثروت و پخش ثروت بهصورت یکسان در جامعه میگردد یکی از اهداف پایهای توسعه اقتصاد است.
2. ایجاد شغل
کارآفرینان بهصورت ذاتی به خلق شغل میپردازند. این بدان معنی است که زمانی که شما کارآفرین میشوید، یک جویندهی کار در اجتماع و اقتصاد کم خواهد شد و در ادامه شما مسیر را برای جویندگان شغل هموار خواهید کرد. این سبک از خلق ثروت نیز یکی از اهداف بنیادی رشد و توسعه اقتصاد است. برای همین است که در کشور هند، مراکز نوآورانهای همچون استارتاپ هندوستان را برای ارتقا و حمایت از استارتاپ های جدید احداث و به جذب سرمایهگذاران خارجی اقدام مینماید. تمام این گامها موقعیتهای شغلی فراوانی را در جامعه فراهم و به ارتقای استانداردهای زندگی مردم کمک خواهد کرد.
3. توسعه منطقهای متوازن
کارآفرینان کسبوکارهای جدید و صنایع واحد را برای کمک به توسعه منطقهای در مناطق کمتر توسعهیافته و عقبافتاده ایجاد میکنند. رشد صنایع و کسب وکارها در این مناطق منجر به توسعه زیرساختهایی همچون جادهها، اتصالات ریلی، سیستم هواپیمایی، الکتریسیته باثبات، ذخایر آب، مدارس، مراکز درمانی، مراکز خرید و دیگر خدمات خصوصی که در غیر این صورت وجود نخواهند داشت میگردند.
هر کسب وکار جدیدی که در مناطق محروم و کمتر توسعهیافته ایجاد میگردد باعث ایجاد مشاغل مستقیم و غیرمستقیم و کمک به ارتقای اقتصاد منطقهای با راههای گوناگون میگردد.
4. تولید ناخالص ملی
وزارت بنگاههای اقتصادی خرد، کوچک و متوسط هندوستان، متشکل از 36 میلیون واحد است که بیش از 80 میلیون شغل را برای مردم ایجادمی کند و در حال حاضر مسئول 37 درصد تولید ناخالص ملی است. با اضافه شدن یک بخش به این 36 میلیون واحد، استفاده از منابع، کارگر و سرمایه برای توسعه محصولات و خدمات به سرمایه و محصولات ملی بیشتر و درنهایت درآمد بیشتر برای کشور خواهد شد.
5. استاندارد زندگی
افزایش استاندارد زندگی مردم در جامعه دیگر کلید توسعه اقتصاد است. کارآفرینان نقش بسیار اساسی را در افزایش استانداردهای زندگی مردم ایفا مینمایند. نهفقط با ایجاد مشاغل بیشتر این امر محقق میگردد، بلکه با توسعه و بهکارگیری خلاقیتو نوآوری که منجر به توسعه و پیشرفت در کیفیت زندگی کارکنان، مشتریان و دیگر ذینفعان در جامعه به وجود میآید رفاه بیشتر برای مردم به ارمغان خواهد آمد.
6. صادرات
هر رشد و توسعه احتمالی در کسب وکار و بیزینس در آخر در جهت توسعه با دیگر کسب وکارها در بازار خارج از مرزهای جغرافیایی کشور گام برمیدارد. این عنصر نظر به اینکه دسترسی به بازار بزرگتر و فناوریهای نوین موجود در دنیا را به ارمغان میآورد، عنصر بااهمیتی در توسعه اقتصاد کشور است. دیگر سود اساسی بدینصورت است که این توسعه منجر به درآمد کسب وکار پایدار بیشتری در رکود اقتصادی در اقتصاد داخلی میگردد.
7. توسعه اجتماعی
توسعه اقتصادی همیشه توسعه اجتماعی تفسیر نخواهد شد. توسعه اجتماعی نیازمند زیرساختهایی برای آموزش و تمرین، بهداشت و دیگر خدمات است. برای مثال، شما نیازمند نیروی کار توانمند و باتجربه در اجتماع برای جذب کسبوکارهای جدید باشید. اگر مؤسسات آموزشی، مدارس فنی و موقعیتهای کارآموزی فراهم باشد، این مورد به ایجاد منبعی از نیرویهای کار توانمند و متخصص کمک خواهد کرد.
مثال خوبی از چگونگی توسعه این نوع از توسعه اجتماعی میتواند عظیم هاشم پرمیجی رئیس هیئتمدیره Wipro Limited باشد که با اهدای مالی به سازمان خیریه خود در هند به ارتقای آموزش کمک کرده است. این خیریه با بیش از 350.000 مدرسه در هشت ایالت هندوستان فعالیت میکند.
بنابراین، نقش کارآفرینان در توسعه اقتصاد با شروع کسب وکارهای جدید، ایجاد شغل و مشارکت در توسعه و پیشرفت اهداف کلیدی در تولید ناخالص ملی، صادرات، استاندارد زندگی، توسعه مهارت و اجتماع بسیار حائز اهمیت است.
منبع:
www.evoma.com
مترجم:
مجید مظفری زاده